fbpx
 

Byliśmy współorganizatorem konferencji “MIĘDZY WAWELEM, A ŁYSĄ GÓRĄ. CZAROWNICA I LAJKONIK JAKO AMBASADORZY REGIONU”

Byliśmy współorganizatorem konferencji “MIĘDZY WAWELEM, A ŁYSĄ GÓRĄ. CZAROWNICA I LAJKONIK JAKO AMBASADORZY REGIONU”

“Między Wawelem, a Łysą Górą. Czarownica i Lajkonik jako ambasadorzy regionu” – taki tytuł nosiła konferencja, która odbyła się 24 marca w  Tempoczowie, w gminie Skalbmierz. Konferencja zgromadziła kilkudziesięciu uczestników, a prelekcje były naprawdę ciekawe:

  • Od Emeryka do Baby Jagi. O najważniejszych legendach i świętokrzyskiej tożsamości – Krzysztof Bracha, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Ile zostało wiedźmy we współczesnej kobiecie? Czyli… wiem, dbam, znam… – dr Alicja Trukszyn, Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach
  • O babie, co czaruje i turystów w oczy kluje – czyli jak zarabiać na czarownicy – Jarosław Panek, Park Dziedzictwa Gór Świętokrzyskich “Łysa Góra” w Nowej Słupi
  • Słowiańskie Bajduły – od legendy do produktu – Jadwiga Gawior, Aviatour Biuro Turystyczne, 
  • Rajd w poszukiwaniu świętokrzyskich czarownic – czarujący biznes w praktyce – Jacek Dopieralski, Agencja Turystyki GeoTravel

Po przeprowadzonych prelekcjach dyrektor biura rządu Regionalnej Organizacji Turystycznej Województwa Świętokrzyskiego, Małgorzata Wilk-Grzywna poprowadziła dyskusję, której przesłaniem był komunikat, że nie trzeba zainwestować dużo pieniędzy, aby rozwinąć nowe produkty turystyczne, ważniejszy jest pomysł i umiejętność jego promocji oraz sprzedaży. Uczestnicy dowiedzieli się również, jak na wykorzystaniu legend, w tym o czarownicach zarabiają polskie samorządy z innych części Polski, a jak prawdziwie duże pieniądze płyną do słynnego amerykańskiego miasteczka Salem, które rocznie odwiedza 1 milion turystów, czy niemieckich Gór Harzu, które dzięki Sabatom Czarownic i czarownicom bliźniaczo podobnym do naszej świętokrzyskiej, przyjmują rocznie 2 miliony turystów. Na konferencji pokazano także przykład włoskiego miasteczka Triora, które także zarabia na czarownicach oraz zaprezentowano wizerunek Befany – włoskiej czarownicy na miotle i z czarnym, która w Boże Narodzenie przynosi tamtejszym dzieciom prezenty.    

Wśród uczestników konferencji duże zainteresowanie wywołał bardzo ciekawy wykład prof. Krzysztofa Brachy o dwóch najbardziej popularnych, jego zdaniem, świętokrzyskich legendach, czyli legendzie o Emeryku i o czarownicy. To te dwie legendy, zdaniem profesora są początkiem intelektualnej tożsamości naszego regionu. Uczestnicy spotkania chętnie posłuchali także o tym, jak świętokrzyskie biura podróży wykorzystują wizerunek czarownicy do promocji swojej oferty i tworzenia nowych produktów, takich jak rajdy po Górach Świętokrzyskich, czy animacje dla grup pod nazwą “Bajduły Świętokrzyskie”. 

– Chcieliśmy pokazać dobre praktyki, ale chcieliśmy też zwrócić uwagę na to, że wiele hoteli, biur podróży i samorządów w Polsce też próbuje się promować poprzez czarownicę, więc trzeba naprawdę pilnować tego, aby ktoś nam w końcu tej naszej czarownicy nie “ukradł”, bo chętnych jest dużo – mówi dyrektor biura zarządu ROT WŚ, Małgorzata Wilk – Grzywna. 

W konferencji wzięło udział kilkadziesiąt osób, w tym wspaniali goście: 

eurodeputowany do Parlamentu Europejskiego – Adam Jarubas, 

starosta kazimierski – Jan Nowak

radna Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego – Jola Tyjas

radna Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego – Agata Binkowska

burmistrz miasta i gminy Skalbmierz – Marek Juszczyk  

sekretarz Miasta i Gminy Skalbmierz – Agata Pietrzyk

burmistrz miasta i gminy Działoszyce – Stanisław Porada 

Na konferencję przyjechali także goście z ościennych województw, między innymi łódzkiego i małopolskiego.  A po całym cyklu wykładów, był także czas na świetne występy artystyczne oraz niezwykły kabaretowy dialog między świętokrzyską czarownicą, a krakowskim lajkonikiem. 

Pobierz prezentację: O babie, co czaruje i turystów w oczy kłuje, czyli… jak zarabiać na czarownicy?